Team Kias Linus Ohlsson har varit i händelsernas centrum de två senaste STCC-tävlingarna. Senast på Solvalla fick han hård kritik av SVT:s expert Jonas Kruse, som tyckte att Ohlsson körde över gränsen för vad som är tillåtet.
– Jag kör inte ojuste, kontrar Ohlsson.
Knutstorp för tre veckor sedan. Linus Ohlsson var inblandad i den situation som orsakade årets största STCC-krasch.
Solvalla för en vecka sedan. Ohlsson gjorde fler tuffa omkörningar, för tuffa enligt SVT:s expert Jonas Kruse som var hård i kritiken mot Ohlsson.
Kör du för tufft?
– Nej, det är inte min uppfattning, jag kör inte på någon med flit. Om vi börjar med situationen på Knutstorp, det var inte ens ett omkörningsförsök. Erik Jonsson och Rickard Göransson körde ihop på det snabba krönet och båda tappade fart när vi andra bakom hade full fart.
Det enda jag försökte göra var att undvika incidenten, säger Ohlsson som är kritisk mot den omvända startordningen i första racet.
– Den orsakade kraschen på Knutstorp, det blir så när den som ligger längst fram är för långsam.
Vi går till situationerna på Solvalla. Vad säger du om Ohlsson vs Emma Kimiläinen?
– Om vi börjar med reglerna, tävlingsledningen säger till oss förare att om mitt framhjul är i jämnhöjd med bakhjulet på bilen framför måste den lämna plats. Jag var långt uppe innanför Emma och hon styr in i mig. Att hon snurrade var hennes eget fel och hon borde blivit bestraffad för att hon körde in i mig. Det finns flera exempel i år på förare som legat på yttern och blivit bestraffade när de styrt in i bilen innanför.
Ohlsson vs Fredrik Larsson x 2?
– När jag såg situationen i första racet i repris såg det lite illa ut men jag försökte lämna plats,det handlar om en skarp hårnål där bilen driver ut i kurvan. När jag och Fredrik hamnade i exakt samma situation i andra racet försökte jag ännu mer att lämna plats men det är svårt i den kurvan. Om jag skulle lämnat mer plats hade jag varit tvungen att vänta med att gasa efter kurvan.
Ohlsson vs Mattias Andersson?
– Mattias stängde mig hela racet och jag väntade på rätt tillfälle. Jag överraskade honom i andra kurvan, jag kom upp på insidan men han var inte beredd på det och styrde in i mig och jag tvingades bryta.
”Lämna plats”-regeln gör också racingen svårbedömd, en situation som leder till straff i ett race kan frias i nästa. Men Linus Ohlsson vill inte kritisera tävlingsledningen.
– Det är väldigt svårt att veta vilken nivå det bli för varje ny tävling men samtidigt har tävlingsledningen en tuff uppgift på grund av att vi har alldeles för få kameror. Om vi hade ombordkameror i alla bilar skulle det bli enklare att få en jämn bedömning.
Linus Ohlsson säger att sikten bakåt är begränsad i de nya STCC-bilarna.
– Den dåliga sikten gör att det ibland är svårt att uppfatta att någon vill köra om. Ska de här reglerna fungera måste båda förarna vara med på att det blir en omkörning, annars går det illa.
Det är en tävlingshelg kvar av säsongen, kommer du att köra på samma sätt i finalen nästa helg?
– Bara för att folk gnäller kommer jag inte att sluta att köra om. Om vi tittar på tävlingen i Göteborg tidigare i somras var jag den enda som kunde köra om utan att köra på. Jag försöker själv lämna plats när jag märker att någon vill köra om.
Vad säger du om Jonas Kruses kritik?
– Jag gillar Kruse som person men han hade väldigt fel på Solvalla. Han tycker att jag kör fult när det jag som blir påkörd. Lägg också märke till att jag inte blev bestraffad.
Hur känns det att få, som du uppfattar det, felaktig kritik i SVT?
– Klart att det inte är roligt att han pratar illa om mig. Kruse har för dålig koll på reglerna och det är inte bra med tanke på vilken genomslagskraft TV har. När han påstår att jag kör fult fast jag inte gör det är risken stor att folk får en felaktig bild av mig som förare, säger Linus Ohlsson.