Kategorier
Okategoriserade

Ilska i Team Kia efter tappad pallplats på sista varvet

Team Kia såg att ta årets första pallplats i det allra sista STCC-racet för säsongen. Men 300 meter från mål körde Dacias Mattias Andersson ihop med Kias Kevin Aabol vilket gjorde att Aabol tappade sin tredjeplats.
– Jag har kört 99 procent av hela racet och så kommer det någon och torpederar mig. Det är fan helt otroligt, sade en otröstlig Aabol.

Fredagens kval var inte vad teamet hoppats på men i lördagens första STCC-race visade både Rasmus Mårthen och Kevin Aabol att det fanns fart i bilarna den här finalhelgen på Ring Knutstorp. Aabol blev sexa och Mårthen sjua. Aabol var riktigt optimistisk inför andra racet där han hade pole position.
Och han gjorde en bra start, tog ledningen och höll den merparten av loppet. Men i slutet tvingades han kapitulera för först Fredrik Ekblom och även Daniel Haglöf. Men tredjeplatsen såg han ut att kunna hålla.
– Efter incidenten med Ekblom stod ratten snett men jag var säker på att kunna ta bilen i mål de varv som var kvar. På sista varvet tänkte jag att det kommer att gå vägen, att jag äntligen skulle få den där pallplatsen, sade Aabol.
Men så blev det inte. I sista kurvpartiet innan mål gjorde Mattias Andersson ett omkörningsförsök som slutade i tårar för båda förarna. Aabol tappade ner till fjärde plats och Andersson till åttonde.
–  Jag hör bara en smäll, rakt i sidan. Då kom (Thed) Björk förbi innan vi var i mål. Surt, sade Aabol som fram tills incidenten med Andersson kört riktigt bra.
– Jag hade förtjänat pokalen, jag hade tillräckligt med fart för att få den och det gör att det känns ännu värre.

Aabol har under säsongen visat att han är en stor racingtalang men han har inte lyckats knyta ihop säcken och få till en pallplacering i något heat. Närmare än i finalen går knappt att komma.
– Det har varit stolpe ut och säsongen i stort är  en besvikelse. Men det är positivt att få avsluta med bra fart i finalen, sade han.

Rasmus Mårthen var också snabb i första racet och hade, bland annat, fjärde bästa varvtid. Men andra racet tog slut innan det börjat.
– Drivaxeln gick av i starten. När jag skulle iväg small det till, sade han.

Teamchefen Tobias Johansson var både nöjd och missnöjd med helgen.
– En bra helg sett till farten i bilarna. Både Rasmus och Kevin hade bra fart fart i första racet och placeringarna var det heller inget fel på. I andra startade Kevin i pole och höll undan riktigt bra. Sedan blev det en torpedering 300 meter från mål, ett riktigt idiotiskt omkörningsförsök på ett ställe där det inte går att köra om. Dåligt gjort av av en rutinerad förare som Mattias Andersson, sade Johansson.

Resultat race 1:
1. Fredrik Ekblom, Cyan Racing, 58.787,
2. Richard Göransson, Team Tidö, +1.9683
3. Thed Björk, Cyan Racing, +14.719
4. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +20.773
5. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +25.459
6. Kevin Aabol, Team Kia, +25.981
7. Rasmus Mårthen, Team Kia, +33.199
8. Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, +49.306
9. Roger Samuelsson, Team Tidö, +56.958
10. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, +1 Lap
11. Daniel Haglöf, PWR Racing Team, +2 Laps
DNF. Erik Jonsson, Sportpromotion , DNF

Resultat race 2:
1. Fredrik Ekblom, Cyan Racing, 58.678
2. Daniel Haglöf, PWR Racing Team, +3.123
3. Thed Björk, Cyan Racing, +9.077
4. Kevin Aabol, Team Kia, +9.462
5. Erik Jonsson, Sportpromotion , +14.768
6. Emma Kimiläinen, PWR Racing Team, +18.246
7. Richard Göransson, Team Tidö, +21.195
8. Mattias Andersson, Dacia Dealer Team, +25.279
9. Roger Samuelsson, Team Tidö, +51.078
10. Carl Philip Bernadotte, Cyan Racing, +1 Lap
DNF. Fredrik Larsson, WCR/BMW Dealer Team, DNF
DNF. Rasmus Mårthen, Team Kia, DNF

Slutställning STCC 2015:
1. Björk, 366 poäng, 2. Ekblom, 356, 3. Larsson, 268, 4. Göransson, 243, 5. Andersson, 204, 6. Haglöf, 174, 7. Kimiläinen, 158, 8) Erik Johansson, Team Kia, 94, 9) Aabol, 71, 10. Bernadotte, 66…. 12. Mårthen, 24, 14. Emelie Liljeström, Team Kia, 10.