Mattias Lindberg tvekar inte på frågan vilken som blir den största utmaningen under hans premiärsäsong i STCC.
– Det är att få till kvalen, att kunna sätta ett riktigt bra varv, säger Team Kia-föraren inför premiären på Knutstorp.
När STCC testade på Knutstorp för två veckor sedan var det första gången som Mattias Lindberg fick känna på STCC-bilen på allvar.
Han gjorde visserligen några varv i Picko Trobergs bil på Mantorp i höstas men han räknar Knutstorptestet som den riktiga debuten. Och hans väg dit har varit lång, faktum är att han bara var tre år när han körde en gokart för första gången.
Han har motorsporten i blodet, son till Dan och Karin Lindberg som driver i motorkretsar välkända GA/Lindberg i Hässleholm och ”som vanligt” var det pappa som såg till att sonen kom in i motorsporten.
– När jag var tre år köpte han en gokart åt min syster som var fem. Men hon tyckte inte att det var så roligt och då frågade jag om jag fick köra istället.
– Pappa tvekade, jag var ju bara tre år men jag fick testa, berättar han.
Sedan dess är han fast. Han började tävla i karting så fort han hade åldern inne och körde i alla klasser fram till han var 15. Då växlade han över till Formel Renault och efter ett tufft debutår (2009) gick det bättre 2010 (trea totalt).
– Alla som sysslar med motorsport är bra på bortförklaringar men faktum är att jag tappade möjligheten att vinna mästerskapet 2010 på grund av ett växellådsras i Karlskoga. Jag ledde tävlingen när lådan gick sönder, jag kom sist och fick 0 poäng istället för 25 som segern gav. När säsongen var slut skiljde det 18 poäng till Daniel Roos som vann totalt, berättar han.
2011 var planen att fortsätta i Formel Renault ute i Europa men det sprack när en av de viktigaste sponsorerna gick i konkurs.
– Jag fick inte ihop pengarna till att fortsätta i Formel Renault. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra och det blev att jag körde en del av säsongen i gamla JTCC.
2012 och 2013 körde han i nya JTCC (Clio cup) och blev sexa respektive trea.
– Framhjulsdrift har aldrig varit min grej och jag känner att jag inte gjorde de resultat i Clio som jag har kapacitet till.
Hans STCC-Kia Optima är bakhjulsdriven och när han under sista testdagen Knutstorp slog till med femte bästa tid och var snabbare än teamkamraten Andreas Wernersson var det många som höjde på ögonbrynen. Men inte han själv.
– Alla trodde nog att Andreas skulle vara snabbare med tanke på hur bra han gjorde det på finalen på Mantorp i höstas. Men samtidigt som de var förvånade var de också glada över att vi har två snabba förare i teamet.
Som nämnts tror han att kvalen blir väldigt avgörande för att det ska gå bra.
– Jämnheten och konkurrensen i STCC är så mycket högre jämfört med supportklasserna och det gäller att vara med på kvalen för att ha en chans, säger han och konstaterar att det är mycket taktik för att det ska gå bra.
– Vi har två varv på oss innan vi tagit ur det bästa ur däcken. I kvalet hänger det mesta på mig. Får vi bara till bilen som jag vill ha den är det upp till mig, jag måste hålla mig lugn och skärpt och inte hetsa iväg.
Vad har du för egna mål inför premiären?
– Racingförare sätter extremt hög press på sig själva och min förhoppning är att vara topp tre totalt. När säsongen är slut vill jag ha plockat ett par-tre pallplatser och slutat bland de fem bästa totalt, då skulle jag vara jäkligt nöjd.
Det är en hög målsättning för en nykomling?
– Jag tycker att jag måste ha höga mål, för att kunna lyckas måste jag sätta hård press på mig själv och jag måste också kunna hantera besvikelsen om jag inte når målen.
Knutstorpstestet gav också en självförtroendet en knuff framåt. Att bara vara fyra tiondelar efter erkänt snabba Fredrik Larsson (som tävlat två säsonger i bilen) är förstås ett riktigt bra resultat.
– Jag vet att jag kan prestera bra tider.
Bara en vecka innan premiären blev det klart att Team Kia kommer till start med tre bilar i premiären. Mattias Lindberg, Andreas Wernersson och Linus Ohlsson. Ohlssons medverkan kommer att betyda mycket för teamet, tror Lindberg.
– Det är bara fördelar. Han kan hjälpa oss med de rätta inställningarna och med körtips. Han vet också exakt hur den här bilen ska kännas när den är rätt inställd.
Vilka är dina styrkor och svagheter som förare?
– Styrkorna är att jag är en lugn person, både utanför bilen och i bilen. Jag har alltid presterat jämna resultat. I Formel Renault tog jag många pallplatser men samtidigt var svagheten att jag hade behövt ta fler segrar för att vinna totalt. En del förare tänker ”seger eller inget” men jag tänker inte riktigt så. Samtidigt har jag aldrig haft budget för att riskera allt för att vinna, då har jag hellre säkrat en bra placering. Men jag vet att jag har det i mig om det behövs, säger han.
Vad har du för mål med ditt tävlande?
– Redan när jag var liten var målet att kunna leva på motorsport. Nu hoppas jag kunna utveckla mig under de närmaste två åren i STCC. 2015 ska jag vara trea som sämst totalt och jag hoppas att det ska leda till en fabriksstyrning. Visar det sig att jag inte kommer att kunna leva på att köra lägger jag av, säger han.
Hur många år ger du dig själv för att nå det målet?
– Det bestämmer mina sponsorer. Jag måste prestera för att de ska vilja fortsätta satsa på mig.
Vad gör Mattias Lindberg om tio år?
– Då är jag betald förare i någon serie. Var spelar ingen roll.