2009 var Magnus Gustavsen på STCC för första gången och då föddes en dröm. Han ville också köra STCC. Elva år senare besannas drömmen. 19-åringen från Oslo är klar för STCC tillsammans med Brovallen Design.
— STCC fick mig att vilja tävla i motorsport, säger han.
Magnus Gustavsen är än så länge en doldis i Racingsverige. 2019 var hans första säsong i racing, efter att ha tävlat i karting i många år. Han slutade på sjunde plats i Formula Nordic , efter bland annat en raceseger på Anderstorp och en andraplats på hemmaplan (Rudskogen). Och nu tar den unge norrmannen steget rakt in i Skandinaviens ledande mästerskap, i Brovallen Designs Audi RS3 LMS.
Han tar sig an uppgiften med stor ödmjukhet.
— Det är mitt första år i standardbil och det går inte att tro att jag ska slåss i toppen. Däremot hoppas jag att kunna vara med i fajten om juniormästerskapet, där ska vi kunna leverera, säger han.
Magnus Gustavsen tar ett snabbspår i klasserna. Det vanliga är att en förare tävlar några år i en juniorklass innan steget tas till eliten. Men han känner sig redo för STCC.
— I höstas gjorde jag ett test i STCC-bilen och det gick över förväntan. Dessutom gjorde jag under 2019 ett inhopp i GT4, tillsammans med Fredrik Blomstedt. Och trots att både banan och bilen var helt nya för mig, kvalade jag lika snabbt som Fredrik.
Inför 2020 övervägde han flera olika alternativ. Förutom STCC-testet gjorde han ett test även i Porsche Carrera Cup. Men valet föll till slut på STCC och där får han möta, bland andra, just Fredrik Blomstedt som gör comeback i serien.
— Jag tror att standardbil kommer att passa mig mycket bra. Jag har kört bil på is varje helg på vintrarna sedan jag var tio år, säger han.
Och målet har hela tiden varit STCC. När STCC gästade Norge och Vålerbanan 2009, fanns han på plats på läktaren.
— De som körde STCC då var mina förebilder och det var min barndomsdröm att själv få tävla i serien.
På längre sikt är målet att tävla i VM-serien WTCR.
Han har motorsporten i blodet. Hans pappa Vidar har tävlat på nationell nivå i Norge och pappan driver dessutom en Audiverkstad i Oslo.
— Så för mig är det perfekt att tävla i en Audi.
På frågan vilka som är hans styrkor som förare lyfter han fram att han snabbt anpassar sig till nya förhållanden, att han kör jämna varvtider i race och att han är mentalt stark. Dessutom har han ytterligare ett ess i rockärmen som också visar att ambitionerna är höga.
— Jag är utbildad racingmekaniker. Jag bodde i Sverige i tre år och gick utbildningen för den framtida tävlingskarriärens skull. Jag tror det är en stor fördel att jag kan den tekniska delen, säger han.
Han ser 2020 som ett läroår.
— Den här säsongen handlar mycket om att skaffa mig erfarenhet. Men jag tog stora steg i utvecklingen 2019 och jag hoppas att den kurvan kan fortsätta i rätt riktning.
Han ser fram emot fajten med framförallt Hannes Morin i juniormästerskapet.
— Hannes är snabb och han har kört en säsong i STCC. Men jag tror att vi ska kunna ge honom en match. Jag hoppas också att vi någon gång under säsongen ska kunna visa att vi kan slåss om en framskjuten placering totalt.
Brovallen Designs ägare Tobias Johansson är glad över att återigen få lotsa en talang vidare i karriären.
— Att få jobba med unga och ambitiösa förare är den roligaste delen i racing och Magnus är verkligen seriös i sin satsning, säger han.
Det är inte första gången Brovallen Design har en ung norrman i teamet. 2015 kördes en av teamets bilar av Kevin Aabol. Aabol var för övrigt Magnus Gustavsens ingenjör under fjolåret i Formula Nordic.