Kategorier
Nyheter

Mattias Lindberg tog bästa startposition av Team Kia-förarna

Mattias Lindberg var nionde snabbast i första kvalpasset, det gör att han startar tvåa i lördagens första STCC-race och nia i det andra. Linus Ohlsson startar fyra respektive sjua. Andreas Wernersson drabbades av ett växellådshaveri och kom aldrig ut till kvalet och startar sist i båda racen.
Linus Ohlsson var bäst placeringsmässigt av Team Kia-förarna i första kvalet. En sjundeplats gjorde att han fick en plats i slutkvalet (dit de åtta bästa går). Där blev han också sjua.
– Vi förbättrade bilen en hel del från testerna, nu har vi en stabilare grund att jobba från. Men det är fortfarande en bit kvar, vi behöver hitta ytterligare tre-fyra tiondelar för att jag ska vara nöjd med min fart, sade Linus Ohlsson.
Du startar fyra i första racet och sjua i andra, vad säger du om det utgångsläget?
– Fyra kan bli bra, jag ska försöka få till en pallplats. Sjunde rutan i andra racet är tuffare, ska jag kunna göra något från den positionen behöver vi hitta ännu mer fart med tanke på att det är så svårt att köra om på Knutstorp. Men jag tror samtidigt att vi har en bättre racesetup än kvalsetup, sade Linus Ohlsson.

Mattias Lindberg missade slutkvalet med ynka fem tusendelar. Men det nya kvalsystemet gör samtidigt att en sämre placering bland de tio bästa ger en bättre startposition i första racet. Men han hade mer än gärna bytt niondeplatsen mot en åttondeplats och en plats i slutkvalet.
– Vi körde kalla däck till grundkvalet och tänkte ha varma till slutkvalet bara för att vara med så långt upp som möjligt. Men nu kom jag inte ens med till slutkvalet och fick ingen användning av mina varma däck, sade han.
Varje bil har bara tillåtelse att använda däckvärmare till ett set däck i kvalet, det handlar om taktik, med andra ord.
Mattias Lindberg var nöjd med sin bil.
– Jag har inget att klaga på, bilen kändes bra.
Du startar tvåa i din första STCC-tävling i karriären?
– Ja, det kommer att vara ganska nervöst. Jag ska försöka hålla mig kall, sade han.

Andreas Wernersson var otroligt besviken över att ha missat kvalet. Han var med i den absoluta toppen i andra testet och hade stora förhoppningar inför kvalet. Men när teamet gick igenom hans bil efter testerna upptäcktes problem med växellådan och det fanns inget annat att göra än att byta den. Det tog såpass lång tid att han inte han ut och sätta någon tid, därmed får han starta sist i lördagens båda race.
– Det gick jättebra på testerna, bilen gick superbra och det fanns mer att ge till kvalet.
Det var på vippen att teamet fått bilen klar så att han åtminstone hunnit med något varv.
– Det fattades tre-fyra minuter, sade han med en stor suck.
Hur resonerar du inför lördagens båda race?
– Jag får nog göra en jäkligt bra start, bromsa senast på banan och köra om allihop, sade han med ett snett leende.
Något mer allvarligt konstaterade han:
– Farten finns men det är inte kul att starta från 13:e plats, det går ju knappt att köra om på den här banan.
Erik Jonsson står i pole position i första racet och Fredrik Ekblom står först i det andra.

Lördagens två STCC-race startar 12.10 respektive 14.05.

Fakta STCC:s nya kvalsystem:
Resultatet i grundkvalet ger poäng enligt samma poängskala som i heaten (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1). De tio första i grundkvalet startar i omvänd ordning i första racet. De åtta första förarna i grundkvalet går vidare till slutkvalet. Slutkvalet avgörs så här: I turordning långsammast först baserat på resultatet i grundkvalet kör förarna ett varv vardera vilket avgör startordningen i andra racet. I andra racet ställer förarna upp enligt resultatet i slutkvalet, det vill säga snabbast först.